Joonas Könttä KAIKKI YHDESSÄ KÖNTÄSSÄ.

Kypäräpakko sähköpotkulautojen käyttäjille

Tänä vuonna katukuvassa ovat yleistyneet erityisesti sähköpotkulaudat. Siinä missä aiemmin tutuksi tulleet kaupunkipyörät edistävät kansanterveyttä, ovat sähköpotkulaudat pois kansanterveydestä, mutta myös liikenneturvallisuudesta. 

Uusiin liikkumisen muotoihin on suhtauduttava avoimesti. Samaan aikaan on kuitenkin pidettävä huoli siitä, että liikkuminen on turvallista kaikille. Kypäräpakko on välttämätön.

Erityisesti lasten ja nuorten osalta liikennesääntöjen tuntemus on heikkoa ja mahdollisissa vahinkotilanteissa vastuukysymys ongelmallista. 

Olemme saaneet lehdistä lukea, kuinka päähän kohdistuneet vammat ovat lisääntyneet. Meidän on suojeltava jokainen pääkoppa.

Mielestäni Helsingin kaupungin on pidettävä huolta pääkaupunkimme turvallisuudesta. Tästä syystä Helsingin tulisi toimia sähköpotkulautojen käyttäjien ja muiden ihmisten turvallisuuden edistämiseksi.

Pormestari Jan Vapaavuori väittää Helsingin olevan maailman toimivin kaupunki. Turvattomuus ei kuitenkaan ole osa toimivuutta.

www.joonaskontta.fi 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kaupungin järjestyssääntö ei ole riittävä työkalu kypäräpakon säätämiselle. Miksi siis juuri Helsingin kaupungin tulisi toimia asiassa aloitteellisesti?

Sen sijaan kansanedustajan työhön kuuluu oleellisesti lainsäädäntötyö.

Laki ei tarvitse muuttaa paljoakaan, vain pikkuisen viilata sanamuotoa.

"Tieliikennelain mukaan polkupyöräilijän sekä polkupyörän kyydissä olevan matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää. Johtuen ilmauksesta "yleensä", laki ei siis pakota käyttämään pyöräilykypärää."

Sana "yleensä" purkaa kypärän käyttövelvoitteen, sen siis voisi poistaa koko laista ja samalla täsmentää, mitä kulkuvälineitä kypärän käyttövelvoite koskee.

Esim. malliin "kypärää on käytettävä kuljetettaessa poltto- tai sähkömoottorilla tai polkuvoimalla liikkuvaa yksi tai kaksipyöräistä kulkuneuvoa, jonka rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 10km/h.

Eihän se ole kuin kansanedustajan tahdosta kiinni.

Sil vous plait.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Lisätään lakiin sitten samantien myös potkulauta, potkukelkka ja rollaattori.
Myöhemmin voi sitten lisätä jalankulkijoille kypärän käyttöpakon, sillä talojen katoilta voi pudota jotain päähän. Ja laistamisen estämiseksi sälytetään velvoite asuintaajaman tai -paikan suuruudesta riippumatta, niin ei tule epäselvyyksiä. Tällaisen lain laatiminen olisi kaikkein helpointa: "Kypäräpakko koskee kaikenlaista liikkumista kodin ulkopuolella".

Kypärä vain päähän, kun Kittilässä poistuu mustikkametsään!

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Rajasin omaan lakiesitykseeni 10km/h rakenteellisen nopeusrajan, jottei lainsäätäjä heittäydy aivan idioottitasolle. Kävellä sentään saisi ilman kypärää, hölkätäkin ja rollaattoria kuljettaa.

Pienten lasten potkupyörät jäisivät valveutuneiden vanhempien vastuulle. Idiootithan eivät valvo edes lastensa mopoilua, koska niissäkin näkee kypärättömiä kuskeja.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler Vastaus kommenttiin #3

Mutta juosta ei saisi ilman kypärää...

Tarjoan kypäräpakon nopeusrajoitukseksi 30 km/h. Kulkuvälineellä ei ole merkitystä, vaikka moottoripyörää saisi ajaa sillä nopeudella.

Käyttäjän HenrikVlimki kuva
Henrik Välimäki Vastaus kommenttiin #3

Entäs idioottiautoilijat? Niiltähän niitä kalloja murskaantuu paljon vaikka peltikuoren sisällä ovatkin?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Juha-Pekka Kosonen se pitää kypärää Puheenvuoron sivuillakin !

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kypärä torjuu täällä lentävän verbaalisen roskan.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Jos jengi käyttäisi noita selvin päin tuskin olisi ongelmia. Suurin osa vahingoista on tapahtunut humalatilassa.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Jep. Humalaisille kypäräpakko.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Veikkaisin, että suurin osa kaduilla erilaisin välinein liikkuvista kanssakulkijoista on selvin päin. Silti vaaratilanteita syntyy päivittäin.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Kansa on jo aika hyvin oppinut käyttämään pyöräilykypärää polkupyörällä ajaessa, mutta nyt sähköpotkulaudoilla ei monikaan käytä. Se on tietenkin ymmärrettävää, koska niitä tavallisesti vuokrataan, jolloin olisi pitänyt jo aiemmin valmistautua ajoon ottamalla kypärä mukaan.

Ilman kypärää 20 km/h nopeus on aika kova, varsinkin kun laudat ainakin näyttävät polkupyöriä turvattomammilta töyssyissä ja muissa ongelmatilanteissa.

Sinällään en kannata holhousta kovin vähäisin perustein, kun on kyse henkilöiden omasta vammautumisvaarasta. Sen sijaan kova vauhti jalankulkijoiden joukossa voi olla vaarallista sivullisille, erityisesti lapsille. Sääntöjen mukaan kävelytiellä saisi ajaa vain kävelyvauhtia, mutta käytännössä monissa paikoissa on yhdistettyjä kevyen liikenteen väyliä, jotka ovat usein vaarallisia jo pelkästään polkupyörien vuoksi.

Nyt sähköpotkulaudat sijoittuvat kevyiden sähköajoneuvojen luokkaan, jossa maksiminopeus on 25 km/h. Ehkä ne pitäisi katsoa jalankulkua avustaviksi liikkumisvälineiksi, joiden rajoitus on 15 km/h.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tasapuolisuuden vuoksi pitäisi kypärän lisäksi olla myös huomiovaatetus, turvakengät ja kolme kuulakärkikynää rintataskussa.
Niitähän vaaditaan, jos lähistöllä joku käyttää vaikkapa vasaraa tai laastikampaa, ja ovathan nuo sähköpotkulaudat kuitenkin kaikilla mittareilla mitattuna selvästi vaarallisempia työkaluja.

Käyttäjän ManuLuukkainen kuva
Manu Luukkainen

mikä moka ettei ole varusteita mukana.loukkaantuneet hakemaan korvauksia kaupunkilta samoin pitää olla alkolukko.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset