Joonas Könttä KAIKKI YHDESSÄ KÖNTÄSSÄ.

Avoin kirje Krista Kiurulle

Hyvä sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru.

Johtamanne valiokunnan käsissä on massiivinen sote-esitys, jonka käsittelyssä olette paljon vartijana. Perustuslakivaliokunnan käsittelyn jälkeen edessänne on paljon työtä ja vähän aikaa.

Työnne ei ole helppo.

Hallitus on epäillyt opposition Teidän johdollanne viivyttelevän käsittelyä poliittisista syistä. Oppositio on epäillyt hallituksen motiiveja uudistuksessa ja kritisoinut hallituksen jääräpäisyyttä.

Me suomalaiset olemme kyllästyneet hallituksen ja opposition kinasteluun.

Kukaan ei näytä kantavan vastuuta lähihistoriamme suurimmasta uudistuksesta ja sen kohtalosta: hallitus syyttää oppositiota ja oppositiota hallitusta. Emmehän me suomalaiset riitelijöitä ole, emmehän?

Valtiopäivien arvovalta maamme ylimpänä päätöksentekijänä on kärsinyt. Tilanne on korjattava.

Ehdotan Teille, että pitäisitte valiokuntanne asiantuntijakuulemiset julkisina.

Tämä lopettaisi epäilyt valiokuntatyön tahallisesta viivyttämisesta alkuunsa. Asiantuntijakuulemisten tärkeys nousisi paremmin esille. Julkisuus vähentäisi myös median aiheettomia spekulaatioita, jotka ovat voineet kiristää valiokuntanne ilmapiiriä.

Havaitsin avoimen valiokuntatyön kannatettavaksi työskennellessäni Euroopan parlamentissa.

Julkisuusperiaate palauttaisi kansalaisten uskoa edustukselliseen demokratiaan.

Toivottavasti harkitsette avoimuuden lisäämistä.

Toivon Teille menestystä työhönne, sillä töitä Teillä on edessänne.

parhain terveisin

www.joonaskontta.fi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

En ole koskaan kuullut yhdenkään meistä,jotka sote-sektorilla olemme töissä, kannattavan uudistustanne. Se on turha ja siitä on vain haittaa. Suomessa sairaanhoito on halpaa ja tehokasta; jos sitä halutaan parantaa, ensisijaista on resurssien lisääminen, mutta sitä eivät poliitikot halua.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Onhan se, jos olet töissä, ja voit hyödyntää työterveyshuoltoa. Onnea vain yritykselle saada halpaa ja hyvää sieltä terveyskeskuksen puolelta, josta köyhät, työttömät ja eläkeläiset hakevat terveydenhoitonsa.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Keskustan ALKUPERÄINEN uudistus tarkoiti JULKISEN PUOLEN palvelujen parantamista ja kehittämistä EI pörssipelureiden ja sijoittajien,pankkien voittojen kähmintää suomalaisten AVOIMESTA piikistä!Hävetkää jos osaatte,kun kokoomuksen arvomaailma on teille yhteinen YKSITYISTÄMISEN päämärä 1990 asti.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Ja nykyisessä mallissahan... no, niinpä.

Pasi Karlsson

Että kaikki muut asiat julkiseen käsittelyyn, paitsi KEPUn ja erikoisesti Sipilän käsittelemät asiat, jotka tuntuvat tulevan julkisuuteen muiden kaivamina?

Blogisti saattaa hyvinkin astua Kaikkosen ja Juhantalon jalanjälkiin?

Joonas Könttä

Se, nousenko kansanedustajaksi, riippuu äänestäjistä, mutta kiitos kannustuksesta. Olisi kunnia astua kansanedustajien jalanjälkiin.

Jaakko Ruuska

Riitelyn välttäminen olisi onnistunut sillä että Sotea olisi käsitelty parlamentaarisesti, kuten edellisellä hallituskaudella. Olisi voitu jatkaa siitä mihin oli jääty. Näin eivät Keskusta ja Kokoomus halunneet toimia. On kyllä valheellista sälyttää vastuu Krista Kiurulle tästä tilanteesta. Tuskin puheenjohtaja yksin päättää ovatko käsittelyt avoimia. Mikä mahtaakaan olla tämän "kirjeen" todellinen viesti???

Jaakko Ruuska

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Ruuska, oletko unohtanut miten kävikään, kun sotea käsiteltiin parlamenttaarisesti edellisellä eduskuntakaudella. Kävikin niin, että sotea epätoivoisesti ajaneet äänestivät sitä vastaan.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

On enää pelkkää ajan hukkaa pohtia, saadanko sote maaliin tällä vaalikaudella. Ei saada, vaikka vaikka hallitus sen väkisin läpi runnoisi. Esitys sotelaeiksi on niin epätäydellinen, ettei sen pohjalta pystytä toimimaan. Niinpä seuraavalle eduskunnalle ja hallitukselle kaikissa tapauksissa jää keskeneräisten asioiden valmistelu. Niistä tärkein, jos makuntamalli yleensäkään hyväksytään, on maakunnan ja kuntien tehtäväjaon määritys. Notifikaatio EU:n kanssa myös pitää hoitaa loppuun ja valinnavapauden sisältö.

Paljon parempi malli kuin nykyisen soten hyväksyntä, joka ei millään voi olla lopulinen ratkaisu, on soten hautaaminen ja tervydenhoidon kehittäminen nykyisen organisaation pohjalta. Ennen kaikkea tarvitaan lisää voimavaroja, eikä misään tapauksessa mahdottomia 3 miljardin säästöjä, joilla toteutettuna tuhottaisiin merkitävä osa terveydenhuollostamme ja etenkin sen kehittämisestä.

Joonas Könttä

Yli puoluerajojen allekirjoitetaan siis soten tavoite rahoituksen puolella: kustannusten kasvun hillitseminen. Eli säästetään kustannusten kasvun nopeudesta, mutta joka tapauksessa kustannukset tulevat kasvamaan. Se miten paljon, riippuu millainen uudistus tehdään. Uudistus tarvitaan joka tapauksessa.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Nykyinen malli on äärimmäisen kustannustehokas. Kaikki tietävät, että sairaanhoito Suomessa on aliresurssoitu. Miten ihmeessä kustannuksia jo itsessään nostava sote sitä tilannetta parantaisi?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Oinonen ja Saarakkala äänestävät myös vastaan, eli sote on kuollut ja kuopattu, teki Krista Kiuru mitä hyvänsä.

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Onpahan tuo vähän jälkisyntyistä. Viime hallituskaudella puhuttiin parlamentaarisesta valmistelusta. Se ei tälle hallitukselle kelvannut, vaan piti tehdä hyvät kaupat. Ne sanovat, että niin makaa kuin petaa.

Joonas Könttä

Parlamentaarinen valmistelu olisi kyllä ollut fiksuinta, oon samaa mieltä.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Entä saksalainen asiantuntijoista koottu komissio, missä esim osavaltion edustajana on poliitikko, mutta hallituksen nimittämillä poliitikoilla on puhe-ja läsnäolooikeus muttei äänivaltaa.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Kylläpä kommenteissa Keskustaa vihataan.

Valitettavasti saman ärtymyksen havaitsin keskusteltuissa Keskustaa äänestäneiden henkilöiden kesken.
Moni puolueuskollinen äänestäjä jättää puoluettaan äänestämättä tai äänestää muuta puoluetta.

Keskustasta ei löydä enää aitoa maalais-Alkiolaisuutta vaan Keskusta on pikemminkin Kokoomuksen apupuolue jolla on johtajana susi lampaiden vaatteissa.
Aate on täysin kadoksissa ja kaupungeista sitä ei löydy.

Kyllä Sipilän tulisi vetää johtopäätökset ja pyytää vanhoilta puoluekonkareilta anteeksi.

Kivinen on Keskustan tie seuraaviin hallituksiin tai ylipäätään pitää puolue kasassa.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Jukka Mattsson: Kiitos rehellisestä mielipiteestä. Tähän se Keskustan tilanne tiivistyy: "Keskustasta ei löydä enää aitoa maalais-Alkiolaisuutta vaan Keskusta on pikemminkin Kokoomuksen apupuolue."

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Ensinnäkin onnittelut Joonakselle ryhtymisestä Keskustapuolueen kansanedustaja ehdokkaaksi. Mauri Pekkarisisen ansiokkaalle polulle on mukava astella.

On huomattava eduskunnassa valikuntien kokoonpano on parlamentaalisesti koottu. Tämä aiheuttaa vähemmistön diktatuurin silloin kun halutaan valiokunnan yksimielinen päätös ja valiokunnan puheenjohtajana on opposition edustaja.

Sosiaali ja terveysvaliokunnan puheejohtaja SDP:n kansanedustaja Krista Kiuru on niittänyt mainetta ikävällä tavalla asioiden jumiuttajana ja jarruttajana mutta varmaan hän toteuttaa Antti Rinteen ohjetta että on käytettävä kaikki konstit estääkseen uuden sote ja maakuntalain voimaantulon.
Siitä ei nyt ole selvyyttä haluaako SDP sote/maakuntalain jäävän Krista Kiurun syliin, enemmistö kylläkin on sosiaali ja teveysvaliokunnan jäsenistä on hallituksella.

Kim Pihl

Tässä maassa mikään voima ei saisi nuoria muuttamaan takaisin maalle! Hyvä kun käyvät siellä joskus!

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Lautakuntien paikkajako puolueittain on liki sama kuin isossa salissa. Turha urputtaa kähminnästä, jollei ole esittää parempaa mallia lautakuntien tilalle. Toki puheenjohtajalla on oikeus ja velvollisuus puuttua, jos homma alkaa vinoutumaan.

Asian voi kääntää ja argumentoida myös toisin. Ne jotka syyttävät Kiurua viivyttelysta ja panttailusta syyllistyvät reippaaseen ylinopeuteen koulualueella. Kysyä voi kumman osapuolen päähän aasinhattua sovitetaan.

Jos lainvalmistelussa on selviä puutteita niin sitten on. Tätä tosiseikkaa ei voi eikä saa sivuuttaa. Avoimuus? Kyllä nuo asiakirjat julkisia ovat. Toki yle voisi lähettää kokoustelut suorana......

Käyttäjän JukkaLaine2 kuva
Jukka Laine

Oletko nyt aivan varmasti maakuntavaltuutettu?

Kas kun ei ole ollut maakuntavaalejakaan.

Juha Saari

Olisiko paikallaan kirje myös Heikkiselle. Hän tarvitsisi ohjausta ainakin pelisäännöistä, oikeudenmukaisuudesta ja demokratiasta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset