*

Joonas Könttä KAIKKI YHDESSÄ KÖNTÄSSÄ.

Mopoautot voi korvata oikeilla ja turvallisilla autoilla

Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee mahdollistavansa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Ministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan nuorten liikenneturvallisuutta pitää parantaa ja keskustelu siitä on tärkeää.

Ministeriö käynnistää hankkeen, jossa määritellään nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus sekä tarkemmat tekniset vaatimukset ajoneuvoille ja nopeudenrajoittimille.

Liikenneturvallisuuden parantaminen on kannatettava uudistus. Nykyisin 15-vuotiaat saavat mopokortin kautta mahdollisuuden ajaa liikenteessä mopoautoilla.

Mopoautot ovat kaupunkiliikenteessä samalla viivalla kuin oikeat autot, mutta niiden turvallisuus on vaaratilanteissa vähintään kyseenalainen. Euro NCAP -törmäystestit kertovat karua kuvaa mopoautojen kohtalosta törmäystilanteissa.

Jos mopoautojen tilalla olisivat oikeat henkilöautot, joissa nopeuksia olisi teknisesti rajoitettu, kasvaisi meidän kaikkien liikkujien turvallisuus. Samalla nuorille tarjoutuisi vaihtoehto usein törkeän kalliille mopoautolle.

Tällaisessa autossa, jossa nopeutta olisi teknisesti rajoitettu, tulisi olla selkeä 60:n tai 80:n km/h merkintätarra riippuen sopivaksi tutkitusta nopeusrajasta. Myös esimerkiksi moottoritielle pääsyä tulisi rajoittaa.

Ministeriön suunnitelma tarkastella samalla ajokorttivaatimuksia on niin ikään kannatettava asia.

En pitäisi mahdottomana ajatuksena pohtia myös ”mopoautokortin” ikärajaa uudelleen, mutta näissä vaatimuskysymyksissä asiantuntijat ovat varmasti parhaita tekemään lopullisen suosituksensa.

Yhtä kaikki jokainen suunnitelma, joka parantaa liikenneturvallisuutta, on tervetullut ja lopulliset johtopäätökset on syytä jättää asiantuntijaselvitysten jälkeen.

www.joonaskontta.fi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (35 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Kohta kepun aivoriihestä (lue Berner) varmaan ehdotetaan panssarivaunuja liikenteeseen, kun ne on niin turvallisia. Hohhoijaa.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Ihan ainoa järkevä asia jota Berner ajaa, tosin eihän tääkään ole Annen idea, eikä alunperin edes keskustan. Mutta hyvä jos vihdoin järki tulee käteen ja toteutuu.

Tosin pahaa pelkään et valuvirheitäå tulee kun lobbarit vie kansanedustajia 10-0.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Liikenneturvallisuuden paranemista voi kyseenalaistaa useastakin näkökulmasta.

1. On päivänselvää, että osasta autoja nopeusrajoitin poistetaan. Tällöin 15-vuotiaan reikäpään käsissä ei olekaan enää 350 kiloa painava ja 45 km/h tunnissa kulkeva kottero, vaan lähemmäs 1500 kiloa painava ja parisataa kilometriä tunnissa kulkeva ohjus. Lienee tarpeetonta vääntää rautalangasta, millaisia seurauksia tuolla reseptillä voi olla.

2. Muuta liikennevirtaa huomattavasti hitaammat nopeusrajoitetut autot ruuhkauttavat jo nykyisellään liikennettä ja aiheuttavat siten vaarallisia ohituksia. Nopeusrajoitettujen henkilöautojen ennustetaan lisäävän huomattavasti noiden muuta liikennevirtaa hitaampien kulkuneuvojen määrää. -> Lisää ruuhkia, huonommin sujuva liikennevirta -> lisää vaarallisia ohituksia.

Veikkauksena siis, että liikenneturvallisuus kokonaisuutena ei parane vaan heikkenee, samoin liikenteen sujuvuus. Ja molemmat tulevat "asiantuntijoille" täytenä yllätyksenä. Sen jälkeen Könttä vaatiikin jo yhdessä muiden autokaupan lobbareiden kanssa ongelman ratkaisuksi normaalia ajokorttia 15-vuotiaalle.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Kerrankin samaa mieltä. Lisäksi ne mopoautokuskien taidot eivät uudistuksessa parane yhtään. Edelleenkään jarrun käyttö ei parane, eikä liikennesääntöjen noudattaminen. Nykyisissä mopoautoissa on se nimenomainen etu, että massan ansiosta muiden vahingoittaminen ei ole niin helppoa. Lisäksi ne tunnistaa hyvin näöstä ja äänestä, joten herättävät ylimääräiseen varovaisuuteen esimerkiksi suojatielle lähtiessä.

Käyttäjän KariHelstamo1 kuva
Kari Helstamo

Teinitkö niitä liikennesääntöjä vain rikkovatkin? Ajan itse autolla, prätkällä ja fillarilla ja voin vakuuttaa, ettei monella täysi-ikäisellä ole mitään käsitystä tai halua noudattaa väistämissäänöjä, kun toisena osapuolena on fillari, eikä rekka.Pelkkä tyhjä tuijotus on usein tuulilasin takana olevan kasvoilla.

Työkaverini tytär jäi juuri punaisia päin ajaneen linja-auton alle suojatiellä.Miten nämä sinun ääni ja näköhavainnot suhteutuvat tälläiseen? Jos tosiaan ylität suojatietä ilman "ylimääräistä" varovaisuutta, koska sieltä tulee selkeästi täysi-ikäinen henkilö johtotähdellä, niin voin lohduttaa, että nykyautoissa on otettu huomioon myös jalankulkija törmäystilanteessa. Ei tosin olisi lioittelua laittaa testamenttia kuntoon, jos tähän luottaa.
Jaksaako joku muuten laskea montako joulea on mopoauto+kaksi teiniä/45km/h iskuvoima? Varmaan tosi turvallinen luku!

Käyttäjän KariHelstamo1 kuva
Kari Helstamo

1. Nyt annetaan 1500 kiloa painavia ohjuksia, jotka kulkevat 200km/h:ssa nelikymppisille reikäpäille. Miksi? Pitäisikö kaikki autot varustaa nopeusrajoittimella Max 120km/h?

2.Tekevätkö nämä nelikymppiset reikäpäät niitä vaarallisia ohituksia, kun on kiire töihin/sohvalle makaamaan? Mitä pitäisi näille ohittelijoille tehdä? Todellako poistaa hitaammat edestä, vai antaa heille nykytyyliseen mopoautoon oikeuttava kortti?

On aivan upean suomalaista nähdä kaikessa pelkkiä ongelmia. Vähän aikaa sitten ennustettiin turvallisuuden romahtavan ja mummojen kaatuvan kumoon, kun hitaat sähköajoneuvot valtaavat pyörätiet. No niin ei tainnut käydä.

On aivan lainsäädännöstä kiinni tullaanko niitä virittämään, koska jos siihen otetaan yhtä ankara kanta, kuin vaikkapa polttoöljyllä ajamiseen, niin eiköhän se rajoitin pysy paikoillaan. Jos teini aikoo rikkoa lakia ajamalla viritetyllä mopoautolla pariasataa, niin mikä estää häntä ostamasta samantein täysitehoista ritsaa?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Miten paljon nopeusrajoitus tulee olemaan? 50-60 km/h?

Kaikki ovat näköjään unohtaneet sen 80-lätkän kirouksen, mikä aiheutti liikennevirrassa paljon vaarallisia ohituksia? Pitäisi varmaan asettaa noille "mopoille" välitön käsky pysäköidä lähimpään bussipysäkkiin liikenteen sujuvan liikkumisen edistämiseksi.

Noissa olen huomannut, että he vain jatkavat ajamista vaikka takana on pitkä jono odottamassa ohitusta.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Ruotsissa on nuorison käytössä ollut jo vuosikymmeniä ns. EPA-traktorit ja A-traktorit

https://fi.wikipedia.org/wiki/A-traktori

https://fi.wikipedia.org/wiki/EPA-traktori

Niissä nopeus on rajoitettu yleensä vaihteiston ja perän valityssuhteet muuttamalla, eikä rakkine liiku lujempaa vaikka kuinka polkisi.

Suomessa järkevä käytäntö olisi rajoittaa huippunopeus 60km/h ja kieltää nopeusrajoitetulla autolla ajaminen useampikaistaisilla teillä, kuten kehätiet, moottoriliikenne-, sekä moottoriteillä.

Ongelma olisi Solakiven mainitsema nopeusrajoittimen ohittaminen, joka on melkoisen yleistä myös raskaassa liikenteessä.

Ongelma voitaisiin poistaa sillä, että viranomainen todetessaan rajoittimen olevan ohitettu tai muutettu voisi takavarikoida ajoneuvon. Näin käsittääkseni toimittiin Ruotsissa ym. EPA- ja A-traktorien kohdalla.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Ei noiden trajottimien ohittaminen tule olemaan ongelma, kun sanktiot on riittävät. Isompi ongelma on mopojen virittäminen.

Nopeus tulisi rajoitta 60km/h, jolloin ohituksen tarve tippuisi tramaattisesti

Lakiin tulisi vielä lisätä mopoauton velvollisuus väistää esim. bussipysäkille, jos ajaa tiellä joka on yli 60km/h

Ja siitä pitäisi myös pitää huoli, ettei autokaupan lobbarit saa ajettua sellaista asetusta, et auto pitäisi olla uusi.

Maksimipaino tulisi myös kirjata, ettei tuolla rupea mitään -50 luvun jennkkejä tai isoja monsteriautoja liikkumaan. Painon lisäksi voisi tietysti ajatella maksimi mittojakin.

Ja miksi tuosta tosiaan tulisi ongelmaa, kun ei siitä Ruotsissakaan ole ongelmaa ollut kymmeniin vuosiin.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Ja miksi tuosta tosiaan tulisi ongelmaa, kun ei siitä Ruotsissakaan ole ongelmaa ollut kymmeniin vuosiin."

Niin, eikös Ruotsissa kielletty moiset juuri turvallisuusargumentin perusteella, toki siten että ennen kieltoa rekisteröidyillä saa vielä ajaa?

Lisäksi, ymmärtääkseni Ruotsissa noiden nopeus on rajoitettu tekniikkaa muuttamalla, ei elektronisesti, mikä tekee rajoittimen purkamisesta hitusen haastavampaa. Veikkaanpa että Suomessa ei olla halukkaita siihen, että isin ostaman Bemmin vaihteisto muutetaan traktorimoodiin. Samaa veikkaan sanktioiden riittävyydestä.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Eikö rajoitinta voi "sinetöidä" ja auto katsastettaisiin nimenomaan hitaaksi kulkuneuvoksi? Vuosikatsastuksessa asia todennettaisiin ja ajoneuvo on selkeästi merkitty hitaaksi kolmiolla tms, kuten nytkin mopoautot.

Isin bemari olisi sitten se hidas kulkuneuvo riippumatta siitä, kuka sitä ajaa. Kun piltti täyttää 18, rajoittimen voi poistaa ja katsastaa sen normaaliksi autoksi.

Voisi miettiä, puhutaanko mopoautoista vai kevariautoista. Jos "oikeita" mutta hidastettuja autoja saisi ajaa kevytmoottoripyöräkortilla, ikäraja nousisi vuodella mutta vaaralliset mopoautot vähenisivät silti merkittävästi koska harvempi ostaa sellaista yhtä vuotta varten. "Kevariauton" rajoitus voisi olla 80 km/h. A1-ajokorttikouluun sisältyisi myös autolla ajon harjoittelua ja sen voi vaihtaa tavalliseen ajokorttiin kevyemmällä opetuksella tai vain ajokokeella.

Ongelmia löytyy varmasti ja aina niitä voi keksiä lisää, mutta tässä tähdätään vaarallisten ajoneuvojen korvaamiseen turvallisimmilla.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #9

"Eikö rajoitinta voi "sinetöidä" ja auto katsastettaisiin nimenomaan hitaaksi kulkuneuvoksi? Vuosikatsastuksessa asia todennettaisiin... "

Jaa niin kuin raskaalla liikenteellä? No siksipä siellä ei varmaan rajoittimia olekaan ohitettu. Eiku.

"Ongelmia löytyy varmasti ja aina niitä voi keksiä lisää, mutta tässä tähdätään vaarallisten ajoneuvojen korvaamiseen turvallisimmilla."

Niin, riippuu varmaan näkökulmasta. Henkilöauto on varmasti turvallisempi kuljettajalleen kuin mopoauto, mutta mitenkäs muut tielläliikkujat? Ottaen huomioon miten mopoautoilijat rakkineillaan perseilevät, ei niiden massan ja suorituskyvyn lisääminen varsinaisesti lisää muiden turvallisuutta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #13

Se että lakia voidaan rikkoa on aika hemmetin huono argumentti olla säätämättä jotain lakia. Tottakai mitä tahansa rajoitinta voidaan kiertää. Yhtä lailla se piltti voi ottaa isin bemarin alle, mutta harvempi olisi sen takia kieltämässä autoilua. Moposta voidaan virittää aika tykki, pitäisikö mopoilu sitten kieltää?

Edellä esitin, että "kevariauton" kortin saamiseksi pitäisi ajaa autokoulu. Vähentäisikö vai lisäisikö se turvallisuutta?

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #18

"Se että lakia voidaan rikkoa on aika hemmetin huono argumentti olla säätämättä jotain lakia."

Varmaan tästä syystä meillä on (sotilas)räjähteet ja automaattiaseetkin vapaasti kaikkien saatavilla, koska lakeja säätäessä on turha ottaa huomioon että niitä käytettäisiin mahdollisesti väärin.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Onko Solakivellä mitään linkkiä tuohon Epa traktoreitten kieltoon? Meinaan on mennyt täysin ohi.

Ja liki yhtä helppoa se mekaanisesti välitetty systeemi on kiertää kuin elektronisesti. Eihän sitä kaikki osaa, mutta kyllä mopopojat aiona sen kaverin löytää ;)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #11
Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso Vastaus kommenttiin #14

Wikipediassa taitaa olla himpun sanamuodot väärät, koska tuon mukaan uudet olisi kieletty kaikki jo vuonna 1975. Voin taata , että niitä on tehty tuon jälkeen vuosikymmeniä.

Eli tuo linkki ei kyllä saa minua vakuutuneeksi, että ne olis ruotsissa kielletty.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Mopoauton täytyy olla jonkin autoliikkeen ajatus jota hyvävelikerho on ajanut eduskunnassa. Muuten en ymmärrä miten tuollaiset turvattomat kopit ovat päätyneet teille. Eikö nyt voitaisi yksinkertaisesti suoda 15-vuotta täyttäneelle ihan oikea ajokortti ajaakseen oikeaa autoa. Mikähän on peruste että 15-vuotiaalle ei voida suoda ajokorttia.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Googlailin tuota ja ainakin EU kieltää. Joissain maissa (UK, Irlanti, Saksa) ilmeisesti ikäraja on 17 vuotta joten se lienee mahdollista Suomessakin, ei alempi.

Samaa mieltä Pertin kanssa, nuoriso jolla ei ole ajokokemusta pannaan ajamaan kaikkein turvattomimmilla vehkeillä mitä tie päällään kantaa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Jos vaikka se perseilyn määrä normimopoilla ja mopoautoilla riittäisi selitykseksi?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Missä niitä perseileviä mopoautokuskeja on?
Ainakin meilläpäin pahimmat perseilijät ovat täysi- ja keski-ikäisiä rattijuoppoja. Mopoautoilijoiden perseily on lähinnä sitä, että vetävät ruuhkaa perässään.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #19

Viimeisin perseily jota itse todistin, oli mopoauto lastattu täyteen porukkaa, sillä sitten vedettiin lämä tiskissä ympäri marketin pysäköintihallia, ja heiteltiin vauhdissa ikkunoista ilotulitteita.

Noin yleisemmin, jos katsotaan onnettomuustilastoja, niin niissä näkyy selvästi kohonnut riski nuorten, juuri täysi-ikäistyneiden kuljettajien kohdalla. On turha kuvitella, ettei tuota nuorempien kuljettajien määrän lisäys näkyisi vielä selvempänä onnettomuustilastoissa.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola Vastaus kommenttiin #20

Todistitko tämän siitä netissä kiertäneestä videosta vai paikanpäältä?

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #24

Paikanpäältä. En tosin osaa sanoa, onko sama vai eri tapaus, kun en ole mitään videota nähnyt. Veikkaisin, että jos yksi nutipää lataa videon nettiin, löytyy jäljittelijöitä useampaankin tapaukseen.

Käyttäjän FArra kuva
Fredrik Arra

"Muuten en ymmärrä miten tuollaiset turvattomat kopit ovat päätyneet teille."

On se tilastollisesti mopoa turvallisempi kuitenkin.

Käyttäjän JukkaRaustia kuva
Jukka Raustia

Mopoautojen korvaaminen nopeusrajoitetuilla autoilla on syystäkin saanut kannatusta yli puoluerajojen. Nostaisin esille nuorten tasa-arvoisuuden edistämisen. Syrjäseuduilla opiskelu-, harrastus- ja työssäkäyntimahdollisuudet ovat usein rajoitetut jos joudutaan turvautumaan vain julkiseen liikenteeseen.

Mopoautoilla voi toki liikkua, mutta mopoauton hinta on pikaisella haulla välillä 13000-17000E uutena, ja käytännössä kestävyys kehno jolloin käytettyjen markkinoita ei ole. Sen sijaan käyttökelpoisia, mopoautoon verrattuna huikean turvallisia käytettyjä henkilöautoja joilla on riittävästi kilometrejä edessään löytyy jo karkeasti tuhannesta eurosta ylöspäin.

Mopoautojen korvaaminen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla lisää siis merkittävästi tasa-arvoa kun henkilöauton hankkiminen ei ole läheskään mopoauton hankkimisen veroinen kustannuskysymys.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Kirjottelin tästä kerran jo, mut kun aihe uudestaan esillä, niin kauha soppaan.

Eikö näissä ollut se ongelma, että EU määrää mitä ajoneuvoluokkia meillä on ja siksi se ei ole meidän päätettävissä minkälaisilla vehkeillä täällä Suomessa kukin ajaa.

EU alueella on aika monta mopoautotehdasta, jotka lobbaavat EU:ssa, joten helpolla ei mopoautomarkkinoita Suomeen katkaista.

Jos kuitenkin löytyisi keino kiertää EU lait, tai löytää yhteisymmärrys EU:n kanssa (tirsk) niin mun ielestä ratkaisu olisi kortinlukija autoon.

Eli kortinlukija tunnistaisi ajokortista, että kuka autolla ajaa, eikä käynnisty muuten. Varmuutena kyseiseen korttiin liitetty pin-koodi.

Sama auto kulkisi sitä nopeutta, minkä kortti sallii, eli iskä ja äiti ja sisko ja veli voisi käyttää samaa autoa.

Lisäksi nostaisin tuon nopeuden portaittain. En ymmärrä, että miten se ajotaito pomppaa yhdessä yössä viidestä kympistä kaheksaan kymppiin. Eikä se voisi vuosi kerraallaan tulla lisää, siis 16v tai kun vuoden ollu kortti, niin nopeus 60Km/h ja 17v 70km/h.

Ihan normaali autoon siis sinetöity elektroninen boksi, jonka hinta luulis olevan tonnin paikkeilla, tai vaikka liisattavissa kuukausimaksulla.
Mutaman tonnin autoissa on nykyään jo kohtuu hyvät turvavarusteet.

Voisihan tuo ajoneuvon paino ja teho jotenkin olla myös rajattu, että minkä auton voi mopoautoksi rajottaa, mikäli se tarpeellista olisi.

Käyttäjän jounikaskiharju kuva
Jouni Kaskiharju

Jotta henkilöauton muuttaminen "mopoautoksi" onnistuisi, se pitää toteuttaa ensisijaisesti välityksiä muuttamalla, ei pelkästään nopeusrajoittimella. Miksikö? Siksi, että normaali auton moottori tarvitsee niitä kierroksia.

Jos pelkkä nopeudenrajoitin on käytössä, tulee ongelmia suurilla vaihteilla kun ei kutosella pääse kuin viittäkymppiä ja vääntö loppuu. Vaihteiden määrää karsimalla voidaan myös rajoittaa ja lisäksi se max 50kmh päälle ettei kolmosella pääse liian lujaa.

Rajoittimen kierto vaatisi siis vaihdelaatikon ja/tai perän vaihtoa ja se ei joka jannulta onnistu eikä sitä voi peittää jos vallesmanni tarkistaa.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Se sytytys katkeaa ihan samalla tavalla ykkösellä tai kutosella, kun suurin sallittu nopeus saavutetaan.

Jos ei osaa vaihteita käyttää, voi ostaa automaatin.

Kyllähän jokainen ihminen nyt kaupungissakin ajaessa osaa oikealla vaihteella ajaa.

Toki 20 vuotta vanhaan autoon tuota ei elektronisella boksilla pelkästään toteuteta, mutta ei ne ole myöskään turvallisia, eikä ympäristöystävällisiä autoja, mutta monen perheen kakkosauto on pieni alle 10v vanha perheauto, joihin tuo varmasti onnistuu ilman mekaanisia muutoksia.

Hannele Matsson

Olisi suotavaa, että 15 vuotta täyttäneet saisivat ajaa autoa eikä mopoautoa, koska nykyisin nuoret ovat huomattavasti kehittyneempiä kuin muutaman kymmentä vuotta sitten. Mopoautot ovat tosi vaarallisia ja keveitä varsinkin talvella. Kuten mopot ja kevytmoottoripyörät ovat mopoautot kiikkeriä ja kaatuvat paljon useimmin, kuin "normaali" autot. Nopeus pitäisi olla 80 km tunnissa enintään. Tuo 40- 50 km tunnissa normaaliteillä, missä on isommat nopeusrajoitukset on älytöntä. Kun normiautot ajavat vaikka 80 km tunnissa (sallituilla) alueilla, jää mopoauto jalkoihin ja pääkaupunkialueella ei pääse ohikaan. Esim. Tuusulan väylällä mopoauto on tukkeena. Mitenkä muissa maissa tämä ajokortti menee? Saako nuoremmat kortin kuin Suomessa?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Kyllä pitää voida jaksaa odottaa siihen asti, kun saa sen oikean ajokortin.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Kyse ei useinkaan ole nuoren odottamisen vaan vanhemman, joka haluaa välttyä kuskaamiselta, kun ei saa lastansa kävellen liikkeelle.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Tietääkseni USA:ssa on aina saanut ajokortin 16 vuoden iässä eikä sen vuoksi ole aiheutunut isompaa ongelmaa. Itse kannatan 90 rajoitusta, niin sitten oltaisiin samassa kastissa kuin raskaat ajoneuvot (ajavat käytännössä rajotinta vasten 88 km/h). Eipä niiden matelusta kukaan ole isommasti valittanut.

Samalla voitaisiin toteuttaa toinen vielä tärkeämpi liikenneturvallisuusteko. Kaikille rattijuoppoudesta kärynneille alkolukko autoon. Viranomaiset ottavat auton ja kortin karenssiin ja ne saa vain, jos suostuu maksamaan alkolukon asennuksen. Ei mitään kuluja valtiolle, vaan pelkkiä tuloja. Liikenteen suurin riskitekijä painuisi muutamassa vuodessa noin neljänteen osaan nykyisestä. Mediahan toitottaa, että se on ylinopeus, mutta se on vasta sijalla 5 -6.

Käyttäjän joonaskontta kuva
Joonas Könttä

Hyvää keskustelua puolin ja toisin. Ennen muuta asiallista keskustelua, siitä pitää jo nykyaikana kiittää erikseen! Uskon vakaasti nuorten osaamiseen. On selvää, että tällaisissa uudistuksissa toimittaisiin siten, että jatkossa käytäisiin enemmän läpi ajo-opetusta ja teoriaa, jotta turvallisuus taattaisiin meille kaikille liikkujille.

Toimituksen poiminnat