Aalto ja vihreä budjettikupla
Vihreät julkaisivat viime viikolla vaihtoehtobudjettinsa. On hienoa, että näin päästään keskustelemaan puolueiden välisistä eroista. Tämä on reilua äänestäjien kannalta.
Touko Aalto kirjoitti (KSML 18.11.) kauniisti johtamansa vihreiden vaihtoehdosta menemättä kuitenkaan sen tarkemmin yksityiskohtiin. Tätä en ihmettele. Monesta hyvästä tavoitteesta huolimatta varsinkaan budjetin rahoitus ei kestä tarkempaa tarkastelua. Esimerkiksi harmaasta taloudesta vihreät lupaavat 8 miljoonan euron panostuksella 130 miljoonan euron tuoton. Uskoo ken tahtoo.
Toisaalta vihreät kertovat rehellisesti korottavansa palkansaajien, teollisuuden ja erityisesti yrittäjien verotusta. Vihreiden tuore vaihtoehtobudjetti onkin karua luettavaa. Erityisen pettynyt olin siihen, että meitä ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvia rangaistaisiin vihreiden mallissa oikein urakalla.
Aalto on aiemmin luvannut autoiluun halvempia ajokilometrejä maaseudulle. Hänen mukaansa pitkien etäisyyksien maakunnissa autoilusta tulisi saada halvempaa kuin ruuhkaisissa kaupungeissa. Tämä vaihtoehtobudjetti näyttää kuitenkin hapanta naamaa kehä kolmosen ulkopuolelle.
Vihreiden vaihtoehtobudjetti esittää polttoaineen hintaa ylös ja kilometrikorvauksia sekä työmatkavähennyksiä alas. Tässä mallissa työssäkäynnin kustannukset ja kannustinloukut kasvaisivat entisestään. Esitys vaikuttaa suorastaan absurdilta, kun aiemmin Aalto lupasi syrjäseuduilla asuville halvempia ajokilometrejä vihreitä äänestämällä!
Raitiovaunuilla ja metroilla ei vielä täällä Keski-Suomessa pitkälle pääse.
Onneksi Kirri-Tikkakoski –moottoritiehanke päätettiin lopulta käynnistää. Tarvittiinkin keskustavetoinen hallitus, että maakuntien hankkeet etenivät.
Nykyhallituksen onnistumiset talouskasvussa ja työllisyyden lisäämisessä haihtuisivat savuna ilmaan, mikäli vihreiden esitys energiaveron korotuksista toteutuisi. Tämä siirtäisi työpaikkoja muualle Eurooppaan ja saisi tulevat investoinnit vakavaan uudelleen tarkasteluun. Tuskinpa Äänekoskellakaan tällaisesta esityksestä riemuitaan.
Yrittäjien verotusta kiristämällä ja esimerkiksi työkonepolttoaineiden verotukea pienentämällä tuskin helpotetaan pienyrittäjien asemaa saati kannustetaan laajentamaan toimintoja.
Monelta kohdin vihreiden esityksessä näkyykin helsinkiläisten kädenjälki, jossa keskisuomalainen puheenjohtaja on unohtanut oman maakuntansa tykkänään.
Näyttääkin siltä, että vihreillä on Helsingissä virallinen linja, joka ei kestä maakunnissa ilman, että luvataan halvempia ajokilometrejä vailla realismia.
Vihreiden esitys pienentää työn verotusta ja siirää painopistettä kuluttamisen verotukseen kohdistuu, tasaverona, suoraan kaikkein pienituloisimpiin. En anna korkeita pisteitä nykyhallitukselle mutta myöskään oppositiosta ei löydy toivoa sille, että verotusta voitaisiin kautta linjan merkittävästä uudistaa ja alentaa kuluja ja paisunutta julkista sektoria karsimalla. Annetaan vaan toisaalla ja otetaan toisesta taskusta yhtä kovalla kädellä.
Sen sijaan oppositiosta löytyy pientä toivoa keskustan järjettömän maakuntauudistuksen torpaamiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Keskustan kannalta on varmaan kovin riipaisevaa, että viimeisimmän kannatuskyselyn (HS) perusteella vihreät ovat menneet jopa keskustan ohi.
Ilmoita asiaton viesti
Jättikuntaliitokset kelpaavat, mutta järkevä ja eurooppalainen maakuntahallinto ei. 🙁
Ilmoita asiaton viesti
Tasaverot ova köyhän kuolema. Työssäkäyvät tietysti ovat iloisia, jos palkkaverotus laskee, se näyttää tilipäivänä kivalta, mutta se on sellaista valheellista hyvänolontunnetta.
Palkansaaja pystyy muuttamaan kulutustottumuksiaan, köyhä opiskelija, eläkeläinen ja työtön ei.
Opposition vaihtoehtobudjetit eivät millään puolueella oikein sävähdytä, verotus oli melkein ainoa työkalu demareillakin.
Tämän hallituksen talouspolitiikka on ollut mielestäni kohtuullista, mutta tuo sote ja maakuntauudistus on sitten alle arvostelun. Pitää vain toivoa, että vapaavalinta kaatuu jälleen persutuslaillisiin ongelmiin, ja eipä se tekisi pahaa, jos samalla pääsisimme uudestaan äänestämään. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Yksinkertaistat asian luomalla uhkakuvan kuten moni muukin:
”Nykyhallituksen onnistumiset talouskasvussa ja työllisyyden lisäämisessä haihtuisivat savuna ilmaan, mikäli vihreiden esitys energiaveron korotuksista toteutuisi. Tämä siirtäisi työpaikkoja muualle Eurooppaan ja saisi tulevat investoinnit vakavaan uudelleen tarkasteluun. Tuskinpa Äänekoskellakaan tällaisesta esityksestä riemuitaan.2
Kyseessähän on nyt lähinnä teollisuuden energiavaeron palautus summaltaan 218 miljoonaa euroa. Teollisuushan Suomessa ennen tätä palautusta saa jo energiaa eri verokannalla eli 0,703 snt/kWh, kun kotitaloudet ja vaikkapa kauppa maksaa 2,253 snt/kWh. Lisäksi sitten energiantuotantoakin tuetaan monin tavoin.
Kun sitten lähdet tuota energiaveron palautuksen summaa jakamaan Suomen teollisuudelle per yritys huomaat kyllä, että vaikutus ei ole ollenkaan niin dramaattinen kuin kuvaat.
Ko veron poisto on muuten Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen VATTin suosittelema. Jostain syytä te Keskustassa uskotte tukien voimaan, yritystuet nousivat verrattuna edellisvuoteen vuonna 2016 lähes miljardilla, vaikka yhdessä muiden kanssa ennen vaaleja lupasitte tekin puuttua niihin.
Nykyhallituksen osuudesta työllisyyteen ja talouskasvuunkin voisi keskustella, mutta liian pitkä homma..
Ilmoita asiaton viesti
Osin samaa mieltä. Erityisesti niin kauan kuin Suomi tuo merkittävästi energiaa ulkomailta, energiatehokkuusinvestointituet voisivat olla parempi ja ainakin joissain kohteissa jopa vihreämpi ratkaisu kuin energiaveron palautus. Tai muiden tuotannon verojen laskeminen energiaveron korotuksen kanssa.
On luultavasti mahdollista säätää verotusta niin että energiaintensiivisen teollisuuden kilpailukyky ei heikkene mutta ympäristöpoliittisia tavoitteita edistetään. Parhaassa tapauksessa vaikutukset vaihtotaseeseenkin ovat myönteisiä. Ennen päätöksiä kannattaa kuitenkin tehdä selvitys. VATTin tulokset ovat erinomainen alku mutta ei niissäkään näkökulma hirveän laaja ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisesti keskustalaisena kannatat siis ennemmin puolueenne Anne Bernerin kaavailuja mustasta laatikosta ja ajoneuvojen seurannasta sekä siihen perustuvasta maksusta?
Senhän vaikutukset olisivat olleet katastrofaaliset maaseudun väelle. Eiköhän sieltä vielä ole tulossa joku vastaava ehdotus tulossa, tämä hallitushan on ennenkin tunkenut käärmettä pyssyyn useamman kerran.
Tuon keskustelun yhteydessä minä ja moni muu osoitti kuinka paljon kustannustehokkaampaa on eri palveluoperaattorien, seurannan yms sijasta käyttää polttoaineveroa, joka aivan samalla tavalla vaikuttaa eniten suuripäästöisiin ja -kulutuksisiin ajoneuvoihin.
Jos aidosti halutaan vaikuttaa autokantaan ja ajamisen määrään, niin polttoaineen veronkorotukset sekä verovähennysten alentaminen ovat yleisimmin käytetty vaihtoehto.
Bernerinhän piti muistaakseni julkaista työryhmänsä välimietintö parisen kuukautta sitten, mutta sen ilmoitettiin myöhästyvän ja itse en ainakaan ole siitä sen koommin kuullut. Jännityksellä odotan mitä sinne on survottu, veikkaan että samaa kuin aiemmin mutta toisin kuorrutettuna.
Ilmoita asiaton viesti
Tavallaan hyvä huomio, ettei vihreiden varjobudjetti huomioi haja-asutusalueiden liikkumisen tukemista. HSL:n alueellahan puolet lipun hinnasta on verovaroilla subventoitua, eikä se silti pärjää autoilulle nopeudessa, mukavuudessa eikä usein hinnassakaan. Syrjäseuduille vastaavaa subventointia ei käytännössä ole tarjolla, vaikka toki sielläkin julkista liikennettä tuetaan. Se vain ei tavoita kuin pienen osan väestöstä.
Todennäköisesti päättelit myös oikein, että kehä ykkösen kuplassa tuota on kirjoitettu, eikä siinä yksi jyväskyläläinen puheenjohtaja paljon paina.
Oikea ratkaisu ei kuitenkaan ole jatkaa Keskustan äänestämistä maaseudulla, vaan siirtyä nykypäivään ja ryhtyä vaikuttamaan politiikkaan vihreiden kautta. Keskustan ja Väyrysen aika on ohi. Riittävästi jäseniä vihreisiin myös haja-asutusalueilta, niin tälläiset huolimattomuusvirheet karsiutuvat nopeasti pois.
Ilmoita asiaton viesti