*

Joonas Könttä KAIKKI YHDESSÄ KÖNTÄSSÄ.

Lisää oikeuksia 16-vuotiaille

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on uudistamassa ajokortin suoritusvaatimuksia. Ajokorttiopetusta uudistamalla ja digitalisaatiota hyödyntämällä tavoitteena on muun muassa alentaa tolkuttoman kalliiksi tullutta ajokortin hankintaa. Samalla olisi tilaisuus tarkastella ajokortti-iän laskemista 16-vuoteen

Tällä hetkellä 15-vuotiaat saavat mopokortin kautta mahdollisuuden ajaa liikenteessä mopoautoilla. Ne ovat kaupunkiliikenteessä samalla viivalla oikeiden autojen kanssa, mutta niiden turvallisuus on vaaratilanteissa vähintään kyseenalainen. Oikeat henkilöautot lisäisivät turvallisuutta.

Alle 18-vuotiailla voisi olla autossa esimerkiksi 60:n tai 80:n km/h pakollinen merkintätarra ja auto voitaisiin muutoin teknisesti rajoittaa sopivaksi katsotulle nopeudelle. Ajokorttiuudistuksen ohessa tämän asian tarkastelulle olisi luonnollinen tilanne.

Samalla kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen (kesk.) voisi tarkastella äänestysikärajan laskemista 16-vuoteen. Tämä olisi konkreettinen toimenpide nuorten demokratiaosallisuuden edistämisessä. Velvollisuuksien lisääntyessä myös oikeuksien soisi lisääntyvän. Kokemukset osallistumisesta nuorena kantavat myös myöhemmin äänestämiskäyttäytymisessä.

Ensi kevään kuntavaalit tulevat liian nopeasti, mutta sopiva ajankohta olisi jo vuoden 2018 presidentin- ja maakuntavaalit. Presidentinvaaleissa kourallinen valtionpäämieheksi haluavia on koko kansan suurennuslasin alla ja ehdokkaiden erot ovat helpommin hahmotettavissa, kuin suuremman ehdokasjoukon vaaleissa. Tätä myötä kiinnostus myös uusiin maakuntavaaleihin olisi helpommin iskostettavissa. 

www.joonaskontta.fi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Ajatus on hyvä.
Mopoautot ovat kalliita ja turvattomia.
Puolikkaalla mopoautolla saisi huomattavasti turvallisemman auton jossa ruiskutuspumpun ohjelmoinnilla (mutu) voitaisiin asettaa nopeusrajoitus sopivalle tasolle.

Jenkeissä teini ovat ajaneet autoa mailman sivu, tosin sielläkin on erilaisa rajoituksia osavaltiokohtaisesti.

Käyttäjän joonaskontta kuva
Joonas Könttä

Nyt olisi hyvä paikka tarkastella tätä uudelta kantilta ja heittää ennakkoluulot romukoppaan. Sitten, jos päädytään siihen että nykytilanne on hyvä, niin sillä mennään. Uskon kuitenkin, että olisi kaikkien etu jos mopoautot korvattaisiin rajoitetuilla henkilöautoilla.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Minulla oli tuossa ijässä vain velvollisuuksia osallistua talon töihin ja polkypyörän hankkiminenkin oli vaikeaa talouden suhteen ja niin oli monilla muillakin, mutta ajat muuttuu.

Käyttäjän MikaSaarela kuva
Mika Saarela

Otan kantaa tuohon jälkimmäiseen asiaan, koska rinnastat blogissa ajo-oikeuden ja äänioikeuden, mielestäni kaksi erilaista asiaa.

Lauri Tarasti pohti minusta aikanaan viisaasti tätä kysymystä äänioikeusikärajan laskemisesta huomauttaen, että tähän mennessä Suomessa valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa äänioikeusikä on seurannut täysi-ikäisyyttä. Näin ollaan oltu tilanteessa, missä ihminen, joka lain mukaan hallitsee ja tekee päätöksiä omista asioistaan on kykenevä osallistumaan myös yhteisiä asioita koskevaan päätöksentekoon. Poliittisten puolueitten lempilapsi, äänioikeusikärajan alentaminen, johtaisi tilanteeseen , missä esim. 16-vuotias äänioikeutettu olisi kykenevä päättämään yhteisistä, mutta ei vielä omista asioistaan. Tarasti toikin esille sen, että äänioikeusikärajan alentajat ajavat itse asiassa samalla myös täysi-ikäisyyden alentamista. Miten järkevää se nyky-yhteiskunnassa on on kokonaan toinen kysymys.

Puolueiden lempiperustelu äänioikeusikärajan laskemiselle on kiinnostuksen lisääminen politiikkaa ja vaaleja kohtaan nuoremmissa ikäpolvissa. Onko tämä todella hyvä keino siihen? Voisiko asialle tehdä muutakin?

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Kyse on nähdäkseni siitä, ajatteleeko äänioikeutta perusoikeutena vai etuoikeutena.

Jos sitä ajattelee perusoikeutena, niin äänioikeus on tällä hetkellä ainoa perusoikeus, jossa on alaikäraja. Kaikki muut perusoikeudet ovat voimassa täysimääräisesti syntymästä lähtien.

Lapsellahan on esim. itsenäinen omistusoikeus. Tämä näkyy siinä, että jos lapsi saa perinnön vaikkapa suoraan isovanhemmaltaan, lapsesta tulee huoltajiensa päämies, jonka etua huoltajien on omaisuuden suhteen valvottava. Eli vanhemmat eivät saa vaikkapa tuhlata lapsen saamaa perintöä.

Perusoikeusnäkökulmasta pitäisi kysyä, mitä seurauksia voi olla siitä, että alaikäisen annetaan toimia jossain asiassa ilman "edunvalvojan" myötävaikutusta. Esim. omaisuuden käytössä on uhkana omaisuuden menettäminen, velkaantuminen jne. jos käyttää rahoja epäviisaasti.

Äänioikeuden käyttämisestä ei voi suoraan aiheutua mitään kielteistä henkilökohtaista seuraamusta. Eli tässä mielessä täysi-ikäisyys ja äänioikeusikä ovat mielestäni eri asioita. Täysi-ikäisyys liittyy siihen, että alaikäisiä suojellaan ajattelemattoman toiminnan seurauksilta. Äänioikeuden käytössä ei ole mitään henkilökohtaista riskiä.

Toki jos suuri määrä ihmisiä äänestää "tyhmästi", voi valtaan päästä joku ikävä porukka. Mutta toisaalta aikuistenkaan ääniltä ei edellytetä mitään "laatua", vaan äänensä voi antaa kuinka huonolla perusteella tahansa.

Jos taas ajattelee äänioikeutta etuoikeutena, joka pitää jotenkin ansaita, niin se on sitten toinen asia.

Ps. Lisäksi voisi huomauttaa, että kun rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15-vuotiaana, niin kyllä sen ikäiset ovat monessa mielessä vastuussa omista tekemisistään.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Tuo rikosoikeudellinen vastuu onkin mielenkiintoinen kysymys. 15-vuotias ei voi millään tavoin vaikuttaa lainsäädäntöön, vaikka onkin vastuussa. Tuota taustaa vasten äänestysikää pitäisi ehdottomasti alentaa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Puolueiden lempiperustelu äänioikeusikärajan laskemiselle on kiinnostuksen lisääminen politiikkaa ja vaaleja kohtaan nuoremmissa ikäpolvissa."

Politiikka voisi kiinnostaa nuorempiakin jos äänestämisellä voisi todella vaikuttaa. Nythän äänestykset ovat arpapeliä ja hallituksen linjaukset määritellään vasta äänestyksen jälkeen ja puoluekuri rajoittaa vahvasti lupausten toteuttamista.

Käyttäjän ahtoapajalahti kuva
Ahto Apajalahti

Tuohon äänioikeusiän alentamiseen 16 vuoteen voisi kytkeä vielä yhden helpon kannustimen: otetaan lukioissa ja ammattikouluissa käyttöön laitosäänestys.

Laitosäänestyshän tarkoittaa sitä, että sairaaloissa, vanhainkodeissa, vankiloissa yms. käy ennakkoäänestyksen aikana vaalitoimikunta, joka äänestyttää laitoksessa sillä hetkellä kirjoilla olevat.

Myös lukiot ja ammattikoulut voitaisiin lisätä tähän listaan. Näin nuoret voisivat äänestää koulupäivän aikana helposti.

Ikärajan ollessa 18 vuotta tätä ei oikein kannata tehdä, kun suurin osa näiden opiskelijoista on alaikäisiä, mutta 16 vuoden ikärajalla kannattaisi.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

70-luvulla taisin saada ajokorttini ja siihen aikaan meillä piti olla 80n lätkä takaikkunassa. Olimme "tientukkona" joka paikassa ja meistä piti aina päästä ohi. En suosittele samaa enää.

Käyttäjän joonaskontta kuva
Joonas Könttä

Ahtolta hyvää pohdintaa! Osallistumissani erilaisissa koulupaneeleissa (kunta- ja eduskuntavaalit) olen huomannut, että he ovat melkeinpä kaikkein kiinnostuneimpia, kun paneelit ovat opiskelijoiden itsensä suunnittelemia. Toki ne varmasti aina "ikävämmät" oppitunnit voittaa.

Ja mitä tulee "tientukkoon", tarkoitus ei ole päästää rajoittimella varustettuja autoja esimerkiksi moottoriteille. Kysymys on pitkälti kalliiden ja turvattomien mopoautojen korvaamisesta.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

J.K:" tarkoitus ei ole päästää rajoittimella varustettuja autoja esimerkiksi moottoriteille."

Moottoriteillä eivät haittaa tekisi, koska kaksi kaistaa ja nopeusrajoituksena 120..tukkeena oltiin esim. näillä 80-rajoitteisilla teillä, kun itse ei uskallettu, kortin menettämisen pelossa, ylittää nopeusrajoitusta ollenkaan, mutta toisten piti saada ajaa hieman kovempaa.

Mitä sitten tulee noihin mopoautoihin, niin siinä olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi. Muovikippoja myydään oikeiden autojen hinnalla ja markkinavoimat taputtaa käsiään.

Toimituksen poiminnat